Kesihatan lelaki 40-an biasanya akan mengalami kemerosotan jika tidak diberikan perhatian yang serius.

.

Itulah apa yang terjadi kepada Kamal.

.

Masih terngiang-ngiang lagi perbualannya bersama isterinya, Siti sewaktu mereka selesai berasmara semalam.

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

“Abang, kenapa awal-awal kahwin dulu kita boleh buat satu round sampai 20 minit tapi sekarang nak sampai 5 minit pun susah?”, tanya Siti sedikit kasar disebabkan marah kerana Kamal dah terkulai layu sedangkan dia masih belum puas.

.

“Abang letih lah sayang. Dulu muda lagi. Fit lagi. Sekarang ni bukan sayang tak tahu kerja abang kat pejabat tu macam mana. Malam memang abang dah letih”, jawab Kamal acuh tak acuh.

.

Apa yang penting, Kamal dapat bersetubuh dengan Siti sampai puas.

.

Cumanya, hari ini Kamal terfikir apa yang dikatakan isterinya semalam dan ia benar-benar merisaukan Kamal kerana baginya adalah sangat memalukan jika benar dia langsung tak dapat memuaskan isterinya sekarang.

.

Kamal nekad untuk berubah dan dia mula mencari cara untuk mengembalikan “kehebatan” di ranjang di Internet.

.

Tapi, lambakan informasi membuatkan Kamal mula hilang semangat kerana tak tahu apa yang patut dilakukan dan bagaimana untuk bermula.

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

.

Pernah alami situasi seperti Kamal atau bimbang anda akan mengalami situasi yang sama?

.

Jangan risau kerana dalam sharing kali ini anda akan belajar dengan lebih mendalam berkenaan kesihatan lelaki 40-an. Jom baca!

.

.

Normal Ke Kesihatan Lelaki 40-an Merosot?

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Ia sangat normal jika anda merupakan lelaki yang tak pernah ambil kisah berkenaan kesihatan.

.

Ia juga normal kalau anda jenis yang makan ikut suka, tidur tak jaga, mengamalkan tabiat merokok, minum alkohol, tidak mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat.

.

Jadi, tak hairanlah kalau kesihatan lelaki 40-an anda akan mengalami kemerosotan yang sangat teruk.

.

Ada beberapa perkara yang anda akan nampak perubahan ketara iaitu:

.

.

1. Prestasi Seksual

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Anda akan mula mengalami masalah untuk tahan lama di ranjang jika kesihatan lelaki 40-an anda mulai merosot.

.

Kalau dulu anda boleh bertahan sehingga 30 minit atau lebih untuk setiap round, mungkin sekarang tak sampai 5 minit.

.

Apa yang penting, anda puas!

.

Zakar anda juga mungkin tidak lagi sekeras dulu dan lebih mudah untuk pancut lebih awal.

.

Jangan ambil mudah kerana ia berkemungkinan besar menjadi petanda anda akan mengalami masalah mati pucuk.

.

Baca Juga : 9 Punca Mati Pucuk Dan Cara Merawatnya (UPDATE 2020)

.

.

2. Kecergasan Badan

.

.

Dari segi kecergasan juga akan mulai terjejas teruk dimana anda mula perasan yang anda tidak mampu lagi seaktif dulu dalam melakukan sesuatu tugasan.

.

Ada kemungkinan yang kerja-kerja mengangkat barang berat sudah tidak mampu lagi dilakukan oleh anda.

.

Anda juga mengalami kesukaran untuk fokus lebih lama dan mudah mengantuk.

.

.

3. Penyakit Yang Diwarisi Genetik

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Jika anda datang daripada keluarga yang mempunyai sejarah penyakit kronik, pada masa ini anda akan mula mendapati tanda-tanda penyakit tersebut mulai muncul jika anda mengabaikan kesihatan lelaki 40-an.

.

Anda akan mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan tubuh badan anda dan ada kemungkinan besar anda akan lebih kerap mengambil cuti untuk bertemu dengan doktor.

.

.

4. Antibodi Semakin Lemah

.

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

.

Pada masa ini juga, disebabkan oleh pengabaian kesihatan lelaki 40-an, anda akan lebih mudah untuk diserang penyakit.

.

Jika anda tidak mengamalkan corak kehidupan dan pemakanan yang sihat, anda akan mengalami kekurangan nutrien yang diperlukan oleh tubuh untuk melawan penyakit.

.

.

5. Kesihatan Mental Terjejas

.

.

Badan yang tidak cergas dan sihat akan membuatkan anda mudah untuk lebih teremosi dan kalah pada masalah.

.

Hal ini akan menjadikan anda lebih mudah tertekan dan juga lebih mudah marah.

.

Ia juga akan membawa kepada stress. Jika ia berlarutan, ia akan turut memberikan kesan terhadap persembahan anda ketika di ranjang.

.

Baca Juga : 17 Cara Besarkan Zakar Dengan Cepat (Tanpa Peralatan)

.

.

6. Perubahan Fizikal

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Pada umur begini, metabolisma badan anda juga akan mulai menurun dan lebih mudah untuk anda mengalami pertambahan berat badan.

.

Pertambahan yang tidak terkawal akan mengakibatkan lebih banyak lemak berkumpul pada tubuh anda.

.

Ia sekaligus akan membuatkan fizikal anda jauh berubah mungkin disebabkan oleh perut anda yang semakin membuncit, pipi yang semakin tembam, tengkuk akan mula “hilang” dan macam-macam lagi.

.

Baca Juga : 13 Cara Tahan Lama – Sampai Bila Anda Suami, Nak Terus ‘Kalah’?

.

.

Soalannya sekarang, nak ke semua ni berlaku pada anda?

.

.

Menjaga Kesihatan Lelaki 40-an – Bukan Alasan & Tidak Mustahil

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Jika anda merasakan ia sudah terlalu lambat untuk anda, sedarlah bahawa anda hanya sedang memberikan diri anda alasan untuk terus merosakkan hidup dan kesihatan anda.

.

Bayangkan anda akan hidup sehingga umur 80 tahun, nak ke lalui hidup tu dalam keadaan kesihatan yang terjejas dan terlepas bermacam-macam perkara hanya kerana anda mengabaikan kesihatan lelaki 40-an?

.

Cuba lihat Menteri Kewangan kita, Tengku Zafrul yang masih lagi gagah dan bertenaga walaupun berusia 40-an.

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Beliau berjaya melengkapkan IRONMAN RACE!

.

Bukan dia seorang sahaja yang masih hebat, cergas dan bertenaga diusia 40-an.

.

Jadi, apa yang anda boleh lakukan untuk memastikan kesihatan 40-an anda tidak terjejas?

.

.

Fesyen Umur 40-an

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Fesyen sangat penting untuk memastikan anda kekal bersemangat dan positif dalam kehidupan seharian anda.

.

Bayangkan jika anda mengetengahkan fesyen serabai dan serabut, ia sedikit sebanyak akan membuatkan anda turut serabut dalam urusan seharian anda.

.

Jadi, amalkan tips fesyen yang bersesuaian seperti di bawah.

.

.

1. Pakai Jam Tangan

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Pada umur sebegini, anda dah tak boleh pakai jam tangan yang terlalu sporty seperti orang muda kecuali anda memang berada dalam acara sukan.

.

Pilih jam tangan besi atau kulit yang sesuai.

.

.

2.Pakai Sneakers Plain & Classy

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Anda dah tak boleh untuk memakai sneakers yang bercorak pelik-pelik seperti zaman muda anda.

.

Anda boleh pilih jenis plain & classy yang lebih sesuai dengan usia anda dan menjadikan aura anda lebih luarbiasa berbanding gaya anak muda.

.

.

3.Hairstyle Kemas

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Anda perlukan imej penggayaan rambut yang lebih kemas untuk menunjukkan kematangan anda.

.

Tak boleh dah nak rambut pelik-pelik macam orang muda.

.

.

Perangai Lelaki Umur 40-an

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Perangai ini juga sama dengan perangai lelaki umur 50 dan sikap lelaki berusia 50-an.

.

Akan ada satu kejutan dalam diri dimana pada usia 40 tahun, kebanyakan lelaki akan lebih mudah untuk menerima diri mereka sendiri.

.

Bayangkan sepanjang usia sebelum 40 tahun, anda dah puas mencari identiti diri dan mengejar bermacam-macam perkara.

.

Kebanyakannya adalah untuk memenuhi kehendak dan padangan orang lain.

.

Namun, pada usia ini, anda lebih fokus kepada diri anda sendiri yang pastinya lebih menenangkan kerana anda tidak lagi perlu memenuhi expectation orang lain.

.

.

Supplement Kesihatan Lelaki dan Vitamin Untuk Lelaki 40 an

.

.

Pada usia sebegini, untuk memastikan kesihatan lelaki 40-an anda lebih terjaga, anda dah tak boleh lari daripada mendapatkan supplement kesihatan dan juga vitamin.

.

Ia boleh menjadi sebahagian daripada makanan kesihatan lelaki buat anda.

.

Ada satu produk kesihatan lelaki yang sangat disarankan untuk anda menggunakannya iaitu – Men’s Formula.

.

Mungkin anda juga berminat untuk tahu dan baca review berkenaan produk kesihatan lelaki yang lain.

.

Boleh Juga Baca : Ubat Kuat Lelaki – Perbezaan Ubat Kuat Tradisional VS Moden VS Farmasi. Anda Perlu Pilih yang Mana?

.

.

Info Kesihatan Lelaki

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Pernah dengar berkenaan satu portal khas untuk kesihatan lelaki dan para suami iaitu SuamiSihat.Com.My?

.

Kalau anda nak tahu, disana anda boleh dapatkan segala tips dan info kesihatan terkini berkaitan lelaki yang ditulis berdasarkan fakta yang tepat dan mudah untuk anda ikut.

.

Mereka tahu yang ramai lelaki diluar sana jenis malu tak bertempat untuk berbincang berkenaan masalah-masalah yang dialami mereka.

.

Jadi, SuamiSihat.Com.My ini boleh diibaratkan sebagai sebuah platform untuk anda berbincang segalanya berkaitan lelaki dan juga untuk anda mencari penyelesaian kepada segala masalah tersebut.

.

Jawapan bukannya datang daripada orang awam dan netizen sebaliknya ia datang daripada Pakar Sakit Tuan Malaysia, Dr. Ismail Tambi yang akan membicangkan setiap masalah secara terperinci dan memberikan penyelesaian yang paling sesuai.

.

.

Oh. Anda boleh join komuniti SuamiSihat.Com.My di platform media sosial berikut:

.

Facebook: https://www.facebook.com/suamisihat.com.my/

Instagram: https://www.instagram.com/suamisihat.com.my/

Twitter: https://twitter.com/SuamiSihat

YouTube: https://www.youtube.com/c/SuamiSihat

Website: https://suamisihat.com.my/

.

.

Rasanya sekian sahaja perkongsian untuk kali ini dan kalau anda masih lagi merasakan diri anda dah terlambat untuk bermula, anda boleh jadikan Tun. Mahathir sebagai contoh terbaik.

.

Tun Mahathir pada usia 90-an pun boleh berpolitik – turunkan kerajaan sedia ada & jadi perdana menteri.

.

Takkan anda tak boleh nak start bersenam 2 kali seminggu untuk memastikan kesihatan lelaki 40-an anda terjaga?

.

Fikir-fikirkan dan semoga bermanfaat!